Kouluissa pitäisi jättää herkemmin oppilaita luokalle, mikäli heidän oppimistaso ei ole tarpeeksi korkea seuraavalle luokalle etenemiseksi. Pitäisi kuitenkin olla mahdollista siirtyä takaisin ”omien joukkoon” mikäli kirii esimerkiksi seuraavana syksynä omaa oppimistaan.
Teema: Kasvatus ja koulutus
Tunnetaitoja kouluihin
Kouluissa pitäisi olla jo varhaisessa vaiheessa tunnetaito-opetusta, painottuen esimerkiksi tunteista puhumiseen ja omien tunteiden tunnistamiseen ja säätelyyn sekä toisten ymmärtämiseen ja empatiaan.
Taloustaitoja kouluihin
Kouluissa pitäisi olla enemmän opetusta taloudesta ja oman talouden hoidosta, joka olisi oppiaineiden rajat ylittävää. Koulussa pitäisi tutustua esim. oman talouden hoitoon ja budjetointiin, veron maksamiseen, eri alojen palkkaukseen yms.
Pizzaperjantai kouluun
Koulussa pitäisi olla esimerkiksi pizzaperjantai tai muita oppilaiden valitsemia teemapäiviä.
Oppiainerajat ylittävä demokratiakasvatus
Kouluissa tulisi opettaa oppiainerajoja ylittävää demokratiakasvatusta, jonka avulla opetettaisiin, miten demokratia liittyy kaikkiin elämän osa-alueisiin.
Äänestysikärajan lasku vaatii demokratiakasvatusta
Äänestysikärajaa tulisi laskea, mutta se vaatii demokratiakasvatuksen lisäämistä. Opetuksessa on tärkeintä keskittyä niihin asioihin, jotka koskettavat nuorten arkielämää ja demokratian perusperiaatteita.
Demokratian edistäminen vaatii toimenpiteitä
Jotta demokratiaa voidaan edistää, pitää kansalaisten ymmärrystä siitä parantaa ja laajentaa se koskemaan kaikkia elämän osa-alueita.
Monipuolisempaa demokratiakasvatusta
Demokratiakasvatuksen tulisi olla monipuolisempaa. Esimerkiksi tietoisuutta kuntien ja kaupunkien toiminnasta tulisi lisätä.
Yhteiskuntaopin opetuksesta pakollista
Yhteiskuntaopin opiskelun tulisi olla pakollista neljännestä luokasta alkaen toisen asteen loppuun asti.
Syrjäytymisen ehkäisy demokratiakasvatuksella
Demokratiakasvatuksen lisääminen ehkäisisi syrjäytymistä, kun nuorten yhteiskunnalliset taidot paranisivat.