Ehkäisevässä mielenterveystyössä pitäisi keskittyä nuorten vahvuuksiin ja yrittää oikeasti parantaa nuorten oloa kyseisellä hetkellä ja tulevaisuudessa
Alue: Keski-Suomi
Walk-in terapia
Matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita pitäisi lisätä. Esimerkiksi walk in -terapia, jossa pidemmät aukioloajat ja pääsy ilman ajanvarausta
Turvallisia aikuisia nuorille
Tukiopettajia tai vastaavia. Aina ei tarvitse ammattiapua, vaan aikuista, luotettavaa juttukaveria, joka voi auttaa esimerkiksi mielenterveyden haasteissa.
Mielenterveyden teematunteja
Mielenterveyden teematunteja kouluun, esimerkiksi luokanopettajan tai koulukuraattorin pitämänä. Mielenterveystietoisuuden jakaminen esim. terveystiedon tunneilla. Tärkeää kertoa, että on matala kynnys, eikä tarvitse olla ”suuria” ongelmia, jotta voi pyytää apua
Edistetään urheilun yhdenvertaisuutta
Varmistetaan tasa-arvo ja yhdenvertaisuus urheilussa. Esimerkiksi huomioidaan sukupuolten moninaisuus ja korostetaan esimerkiksi biologisia etuja sukupuolen etujen sijaan.
Mielenterveystarkastukset kouluihin
8. luokan terveystarkastuksien yhteyteen myös mielenterveystarkastus, jotta pystytään auttamaan ja ennaltaehkäisemään mielenterveyden ongelmien syntymistä.
Puututaan alueelliseen eriarvoisuuteen
Suomessa on suuret alueelliset erot esimerkiksi julkisen liikenteen saavutettavuudessa ja kattavuudessa sekä palveluissa. Panostetaan aluepolitiikkaan ja keskitytään myös pk-seudun ulkopuolelle tarjottaviin palveluihin ja tietoisuuden lisäämiseen.
Suomen sitoutuminen ilmastotoimiin
Suomen pitäisi sitoutua paremmin ilmastotavoitteisiin ja esimerkiksi uudistaa lainsäädäntöä. Agenda 2030 yms. tavoitteet ja erilaiset sopimukset eivät riitä, on tehtävä konkreettisia ilmastotoimia!
Enemmän opetusta kestävästä kehityksestä
Opintosuunnitelmiin lisää kestävän kehityksen opetusta, esimerkiksi pakollisia kestävyysopintoja myös amiksiin. Kehitetään oppimismateriaaleja ja -aineistoja kattavimmiksi.
Puretaan mielenterveyden stigmaa
Monta mietityttää yhteiskunnan asenteet, korkea kynnys hakea apua ja pohtivat, ovatko omat ongelmat tarpeeksi suuria. Lisätään kasvatuksessa puhetta mielenterveydestä, kontrollikäynnit psykolgilla pakollisiksi koulussa.