Kyläkoulut takaisin

Mihin haasteeseen ratkaisu vastaa?

  • Tilan puute yhtenäiskoulussa
  • Pienemmät ryhmät myös pandemia-aikana
  • Yleinen mukavuus koulunkäynnissä

Ratkaisun kuvaus:

  • Vedotaan päättäjiin vielä lisää
  • Yleinen mielipide kyläkoulujen puolella
  • Yleinen selkeä budjetointi, jonka pohjalta tehdään ratkaisuja
  • Kyläkoulujen etujen kuvaaminen valtakunnallisessa mediassa suurempaan rooliin

Miten ratkaisu kehittää kotiseutua?

  • Lasten ja nuorten koulumotivaation nousu
  • Koulumatkojen lyhentyminen, pienemmät opetusryhmät –> yksilöllistä opetusta

Ketkä ratkaisusta hyötyy?

  • Työntekijät (työpaikkoja lisää)
  • Alakouluikäiset lapset
  • Nyt koulurakennukset käyttämättömiä – mitä hyötyä?

Kauppa auki pidempään tai 24h (kesäisin ainakin)

Mihin haasteeseen ratkaisu vastaa?

  • Mahdollistaa väljemmän asioinnin kaupassa
  • Mäntyharjulla kesäisin on paljon enemmän asukkaita ja kaupan aukioloa voisi pidentää, jolloin kuntakin hyötyisi siitä verotuloin.
  • Esim. työvuorot voi päättyä vuorotyöläisiltä vasta yhdeksän jälkeen jolloin kauppaan ei enää ennätä.

Ratkaisun kuvaus:

  • Lähestyttävä idealla kauppiasta. Kokeilua voisi ehdottaa kauppiaalle kesäaikana.
    Voisi teettää kyselyn kuntalaisille/kesäasukkaille, onko tarvetta kauppojen pidennetylle aukioloajalle.
  • Mäntyharjulla on kaksi kauppaa, voisiko ne esim. tehdä vuoroviikoin ”yövuoroja”, jos molemmilla on intoa kokeilla pidennettyä aukioloaikaa.

Miten ratkaisu kehittää kotiseutua?

  • Lisää työllisyysmahdollisuuksia. Lisää vetovoimaa. Viestii kunnan ”virkeydestä”.

Ketkä ratkaisusta hyötyvät?

  • Asukkaat, vuorotyöläiset, kunta, kauppias, jos myyntiä on. Yökukkujat