Tämä vähentäisi liikennerikkomuksia ja saisi valtiolle lisää tuloja.
Kunta: Mäntyharju
Kyläkoulut takaisin
Mihin haasteeseen ratkaisu vastaa?
- Tilan puute yhtenäiskoulussa
- Pienemmät ryhmät myös pandemia-aikana
- Yleinen mukavuus koulunkäynnissä
Ratkaisun kuvaus:
- Vedotaan päättäjiin vielä lisää
- Yleinen mielipide kyläkoulujen puolella
- Yleinen selkeä budjetointi, jonka pohjalta tehdään ratkaisuja
- Kyläkoulujen etujen kuvaaminen valtakunnallisessa mediassa suurempaan rooliin
Miten ratkaisu kehittää kotiseutua?
- Lasten ja nuorten koulumotivaation nousu
- Koulumatkojen lyhentyminen, pienemmät opetusryhmät –> yksilöllistä opetusta
Ketkä ratkaisusta hyötyy?
- Työntekijät (työpaikkoja lisää)
- Alakouluikäiset lapset
- Nyt koulurakennukset käyttämättömiä – mitä hyötyä?
Kauppa auki pidempään tai 24h (kesäisin ainakin)
Mihin haasteeseen ratkaisu vastaa?
- Mahdollistaa väljemmän asioinnin kaupassa
- Mäntyharjulla kesäisin on paljon enemmän asukkaita ja kaupan aukioloa voisi pidentää, jolloin kuntakin hyötyisi siitä verotuloin.
- Esim. työvuorot voi päättyä vuorotyöläisiltä vasta yhdeksän jälkeen jolloin kauppaan ei enää ennätä.
Ratkaisun kuvaus:
- Lähestyttävä idealla kauppiasta. Kokeilua voisi ehdottaa kauppiaalle kesäaikana.
Voisi teettää kyselyn kuntalaisille/kesäasukkaille, onko tarvetta kauppojen pidennetylle aukioloajalle. - Mäntyharjulla on kaksi kauppaa, voisiko ne esim. tehdä vuoroviikoin ”yövuoroja”, jos molemmilla on intoa kokeilla pidennettyä aukioloaikaa.
Miten ratkaisu kehittää kotiseutua?
- Lisää työllisyysmahdollisuuksia. Lisää vetovoimaa. Viestii kunnan ”virkeydestä”.
Ketkä ratkaisusta hyötyvät?
- Asukkaat, vuorotyöläiset, kunta, kauppias, jos myyntiä on. Yökukkujat