I Ungdomars upplevelser av delaktighet 1. Ungdomars upplevelser av delaktighet Ungdomars upplevelser av delaktighet. Steg 1 av 2 50% Möt ungdomar genom att lyssna.Delaktigheten grundar sig på interaktionssituationer där alla medverkande möter varandra på ett respektfullt och ärligt sätt. Interaktionen kan ske ansikte mot ansikte eller i digitala miljöer. Målet är att alla parter upplever att de blir hörda och att man samtalar i samförstånd. Av kommunens medarbetare kräver detta mod att frigöra sig från sin yrkesroll och yrkesjargong, samt att inse och medge att ungdomar kan ha expertis på olika områden. De bästa och mest innovativa lösningarna hittas ofta när man är nyfiken och öppen för olika synsätt, samt vågar ändra sina egna uppfattningar och antaganden när det behövs. Jag är intresserad av och uppskattar ungdomars synsätt och åsikter.* Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag tror att ungdomar har expertis. * Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag har tillräckligt med tid för interaktion med ungdomar innan jag fattar beslut. * Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag beaktar unga personers ålder och utvecklingsnivå i min språkanvändning.* Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag vågar ändra mina egna uppfattningar och antaganden när det behövs.* Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Delaktigheten växer i takt med att unga mognar.Alla ungdomar ska ha möjlighet att i enlighet med sin utvecklingsnivå öva sig i att delta och påverka. På detta sätt lär sig ungdomarna att ta initiativ, främja sina mål och ordna verksamhet på egna villkor. Vuxna ska stöda och hjälpa ungdomar när de övar sig i att delta och påverka. Positiva upplevelser av att vara delaktig och påverka stärker unga personers tro på sina egna förmågor. Positiva upplevelser av delaktighet i unga år sporrar ungdomar till att vara aktiva på olika livsområden.Jag är redo att dela med mig av ansvaret till ungdomar i enlighet med deras utvecklingsnivå. * Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag stöder och hjälper ungdomar vid behov att förbereda sig för att delta och medan de deltar i olika verksamheter. * Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag stöder och hjälper ungdomar vid behov att förbereda sig för att delta och medan de deltar i olika verksamheter.* Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag uppmuntrar ungdomar när de misslyckas.* Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Jag reflekterar tillsammans med den unga personen om vad hen har lärt sig av att delta i kommunens verksamhet.* Vet inte Av helt annan åsikt Av helt samma åsikt Syftet med reflektionen är att fundera på och reda ut vad den unga personen har upplevt och vad hen har lärt sig. Reflektionen hjälper den unga personen att förstå att hen har lärt sig något nytt, och att hen kan använda sina nya kunskaper och färdigheter i framtida situationer.