Lisää yhteisöllisiä hengailutiloja kouluihin

Parannetaan koulujen sisätilojen viihtyvyyttä esimerkiksi parantamalla hengailutiloja. Hengailutiloihin voisi hankkia television tai muuta yhdessä tekemistä. Tämä yhdistäisi opiskelijoita, kun he voisivat viettää aikaa yhdessä ja parantaisi koulun viihtyvyyttä.

Moninaisempia liikuntaharrastusmahdollisuuksia

Tarjotaan moninaisempia liikuntaharrastusmahdollisuuksia myös pienten paikkakuntien nuorille. Kuunnellaan myös nuoria ja tarjotaan niitä harrastuksia, joita nuoret toivovat. Esimerkkinä cheerleading, koripallo, tanssi, telinevoimistelu.

Lisää tietoisuutta autismin kirjosta

Kouluissa ja vapaa-ajan harrastuksissa tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon autismin kirjo ja jakaa tietoisuutta siitä esimerkiksi oppitunneilla.

Erityisen tuki kaikille sitä tarvitseville

Nuoren, jolla on erityisen tuen päätös esimerkiksi koulutyössä ei tulisi joutua vaatimaan palvelua tai taistelemaan sen puolesta. Prosesseihin, joiden kautta erityisen tuen tarve määritellään tulisi sisältyä automaattisesti avun mahdollistaminen sitä tarvitsevalle.

Lisää keskustelua mielenterveydestä

Moni nuori on huolissaan omasta tai läheisensä jaksamisesta. Keskustelua jaksamisesta ja mielenterveydestä ja tietoa keinoista ja kanavista saada apua on lisättävä.

Mukavampi kouluympäristö

Nuoret viettävät kouluissa suuren osan valveillaoloajastaan. Panostamalla koulujen viihtyvyyteen esimerkiksi pienhankinnoilla lisätään viihtyvyyttä ja sitä kautta motivaatiota koulunkäyntiin.

Harrastustoimintaa jokaiselle

Vapaa-aika on jokaisen nuoren oikeus. Tarjoamalla monimuotoisia ja edullisia harrastusmahdollisuuksia taataan jokaiselle nuorelle yhtäläiset mahdollisuudet kehittyä ja rentoutua.

Kouluun lisää ilmasto-opetusta

Ilmastotoimet koskettavat kaiken ikäisiä ja monelle nuorelle ilmastokriisi aiheuttaa ahdistusta. Lisäämällä tietoisuutta ja ilmastotoimia kouluissa kannustetaan nuoria toimimaan itse ilmastonmuutoksen hidastamisen eteen sekä lievennetään mahdollisesti siihen liittyvää ahdistusta.