Ratkaisun kuvaus:
Nuoret voisivat ottaa toisiaan paremmin huomioon. Kouluihin tulee lisätä opetusta ennakkoluuloista ja omasta käytöksestä. Oppitunneille tulisi joku nuorten tuntema henkilö (esim. (Vähemmistöön kuuluva) vaikuttaja) puhumaan ennakkoluuloista ja kertomaan miten olla suvaitsevainen ja toiset huomioon ottava. Tunnilla keskusteltaisiin myös ulkonäköön liittyvistä oletuksista.
Miksi ratkaisu on tärkeä?
- Nuoret olisivat mukavia muille
- Tunnetaidot kehittyy
- Suvaitsevaisuus lisääntyy
- Kaikki olisivat toistensa kavereita ja kiusaaminen vähentyisi
Haaste:
Opiskelijoiden etujen parantaminen
Kuvaus:
Monikaan ammatillisen koulutuksen piirissä ei ole oikeutettu opiskelijakorttiin yms muihin opiskelijoiden etuuksiin. Lisäksi etuuksien hakeminen mm. Kelasta on haastavaa. Opiskelijoiden etuuksien saaminen pitäisi laajentaa ja helpottaa.
Miten?
Esitys kelaan. Lisäksi esim. Sakin poliittine linjapaperi ja Sakki hallitus voisi tehdä esityksen opetus ja kulttuuriministeriöön jolloin voitaisiin säätää asetus kohtuullisten opiskelijaetuuksien takaamisesta. Voin itse viedä esityksen ministeriöön jos äänestätte mut sakkin hallitukseen.
Miks tärkeä?
Moni opiskelija joutuu elää ilman etuuksia, niska limassa tehä töitä opintojen ohella, tai elää lainalla. Ei näin
Erilaiset lukujärjestykset (ei aikaisia aamuja, hyppytunteja).
Nuoret toivoivat sisävälituneja, sekä vähintään sitä että pakkasrajoitus ulkovälitunneilla olisi -15 astetta.
Koulun pihaa voitaisiin kehittää viihtyisämmäksi esim lisäämällä penkkejä välitunneille, yläasteen pihalle keinuja, sekä muutakin tekemistä välitunnille esimerkiksi parakki, jossa olisi musiikkia
Aikuisten tulee näyttää esimerkkiä ja puuttua rohkeasti kiusaamisen, jotta koulu olisi turvallinen paikka kaikille.
Opettajilla on kädet täynnä töitä, joten heille ei jää aikaa kohtaamiselle. Kouluissa voisikin olla nuorten kohtaamiseen erillisiä aikuisia, esim nuoriso-ohjaajia tai koulunkäyntiavustajia.
Osasta välitunneits on pakko mennä ulos vaikka ulkona on kylmä ja huono sää. Olisi hyvä jos oppilaat voisivat itse päättää menevätkö ulos vai jäävätkö sisälle välitunneilla.
Myöhäisempi aloitusaika lisäisi nuorten virkeyttä tunnilla, joka lisäisi keskittymistä ja parantaisi oppimista.